غار نمک اشتهارد

نویسنده : رضا رهنورد شنبه 2 بهمن 1395 04:11 ب.ظ  •

غارهای نمکی معمولا درون گنبد های نمکی قرار دارند وگنبد های نمکی به توده های عظیمی از نمک

گفته میشود که بر اثر اختلاف چگالی وپدیده دیاپیزم وسایر رخداد های زمین شناسی از عمق 1000

متری بالا می آیند ودر عکسهای هوایی بصورت گنبدی شکل دیده میشوند . غارهای نمک که در اثر

انحلال زیاد نمک در آب باران درست میشوند بسیار متغیرند و غار ممکن است در طول چند سال بکلی

تغییر کند . این غارها معمولا دالان های فرعی کم دارند ودرامتداد جویبار ی که آب را به درون غارآورده

تشکیل میشوند.

برای باردید از این غار زیبا از تهرات به کرج رفتیم از آنجا از طریق اتوبان کرج قزوین از هشتگرد گذشته

از طریق پل نظرآباد وارد این شهر شده وجاده نظرآباد اشتهاردرا پی گرفتیم پس از 16کیلومتر وارد جاده

خاکی معدن نمک ملیهجا شدیم باطی دو کیلومتر به معدن رسیدیم کتار معدن ماشین راپارک کرده

وکوله ها راهمراه باآب برداشته ازطریق جاده خاکی درون معدن از گنبد نمکی بالا رفته وبه بالای نسبتا

مسطح آن رسیدیم مسیر را در جهت جنوب غربی ادامه دادیم تا به تپه ماهور های رنگی که در امتداد

جهت مان قرار داشتند رسیدیم ازچند تپه پر شیب فراز وفرود کردیم تا به دره وجویبار منتهی به غار

رسیدیم با ادامه دره دهانه غار دیده شد و وارد آن شدیم.

طول غار حدود 350 متر بود دارای یک میسر پیچ وخم دار اصلی وسه تالار بود که به واسطه ی دالان

های باریک وکم ارتفاع از هم جدا میشدند وپا مرغی قابل عبور بودند تالارها در وافع قسمتی ار راهرو اصلی

بودند که عریض تر شده بودند دیوار غار دارای تزئینات نمکی شامل رسوبات نمک وسقف غار دارای

قندیلهای نمک بصورت میله ای - خوشه ای وشاخه ای بود وجلوه بسیار زیبایی داشتند کف غار خیس و

دارای کمی آب نمک غلیظ بود این غار سه دهانه دارد که یک دهانه ورودی ودیگری خروخی آب وسو می

کوچک ودر سقف ونردیک دهانه اصلی ورودی است وجریان هوا در داخل غار محسوس است.

پیدا کردن دهانه ورودی کمی مشکل است وباید از یلد محلی کمک گرفت ویا تراک  gps آنرا داشت

برای گرفتن ترا ک  gps بامن تماس گرفته یا پیغام بگذارید . غار بسیار پاکیزه وتمیز بود وشاید علت آن

کمی بازدید کنندگان باشد مسافت پیمایش از معدن نمک تا غار 7 کیلومتر بود .

علاوه بر این غار خود گنبد نمکی وچندمعدن اطراف آن و رودخانه نمکی که در جنوب گنبد جاری است

ارزش دیدن را دارد. توجه : در طول مسیرآب قابل خوردن وجود ندارد احتمال گم شدن در تپه های گنبد

نمکی وگم کردن مسیر برگشت وجود دارد  درصورت بازدید از تخریب تزئیانت غار خوداری کنید واز ریختن زباله

خودداری فر مایید.

تلفن:02166150185
تلگرام:09031642062
شنبه 2 بهمن 1395 08:50 ب.ظ
سلام دوست عزیز وبلاگ خوبی دارید اگه دوست دارید وبلاگ رو تبلیغ کنی به وب من بیا و لینک وبلاگتو ثبت کن تا رتبط بره بالا و یه همکاری دو طرفه داشته باشیم